سوال للخريجين ؟؟؟

Graduate Faculty of Archaeology ملتقى الخرجيين و الطلاب بكليات الآثار جامعة القاهره أو جامعة الفيوم أو جامعة جنوب الوادي ، للإستفادة من خبراتهم ومعرفة جداول أعمالهم بعد التخرج .
arch.do2do2
أثرى جديد

سوال للخريجين ؟؟؟

مشاركة بواسطة arch.do2do2 »

السلام عليكم ورحمه الله بركاته

انا سوال للى اتخرجو من اثار ..انا لسة بدرس بس حلمى انى اخلص ال 4 سنين واعمل دبلومه الارشاد عشان اكون مرشد..وبحاول بقدر الامكان انى ادعم نفسى بالكورسات من وانا ف الدراسه ...وكلو ع الله

سوالى::

لو حد خد الدبلومه ممكن يقولى اية شروطها وتكاليفها وبذات تكاليفها لانى سمعت حاجات خرافيه ال قالى ب 16 الف وال 10 الاف وقالولى ل 6 الاف يعنى حاجات بعيد كل البعد عن بعضها وانا مش عارف ممكن اسئل مين او اعرف منين ..

فكنت عايز اعرف هيا بندرس فيها اية اصلا .. يعنى ملعومات تاريخيه وكدا واحنا واخديناها من الكيه واللغه بناخدها من بره اكيد ..وعايز اعرف دراستها صعبه ولا سهله . ولازم اتفرغ ليها خالص ولا بقدر اشتغل وادرس ف نفس الوقت لان قريت ف المتدى واحد كاتب ف احد الموضوعات ان هيا صعبه جداااااااا ..

اسف ع الاطاله بس عايز اعرف الاطار المحيط بالدبلومه لو حد عنده معلومات يقولى ..

شكرا وربنا يوفقكو كلكو ف حياتكو العمليه ان شاء الله
:mowafeq:
Moka
أثرى جديد

مشاركة بواسطة Moka »

لا يادؤدؤ مش المبلغ الكبير دا
أنا واحدة صحبتي عملت الدبلومة دي
في سياحة وفنادق الفيوم وتقريباً دي التكلفة
100 مقابلة شخصية
270 في السنة الأولي وبتدرس مواد آثار مصرية فرعونية وزيارة المتحف المصري تقريباً كل اأسبوع
والمادة بتاعة التماثيل كلها بالإنجليزي
180 في السنة التانية دراسة آثار إسلامية مع الآثار المصرية
صورة
ربما تجمعنا أقدارنا ذات يوم
ღ♥ღღ♥ღ
بعدما عز اللقاء
ღ♥ღ
فإذا التقينا لقاء الغرباء
ღ♥ღღ♥ღ
ومضي كل إلي غايته
ღ♥ღ
لاتقل شيئاً
ღ♥ღ
فإن الله شاء
ღ♥ღ
arch.do2do2
أثرى جديد

مشاركة بواسطة arch.do2do2 »

شكرا ع ردك يا موكااااااااااااا..

بس هل كدا ابقى عملت الدبلومه واخد كارنيه النقابه طبعا عارف بعد ما بعدى من اختبار النقابه بس هل لو قولت يعنى تقريبا حسبه ال 500 جنيه دول هل كدا دول كل المصاريف او لا ؟؟؟

بس شكرا انى عرفت اية مجال دراستها .. وشكرا ع ردك واهتمامك ولو حد عنده معلومات تانيه ياريت يقولنا
المشتاقة للجنة
أثرى جديد

مشاركة بواسطة المشتاقة للجنة »

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا سعيدة بمشاركتى فى المنتدى وانا فى سنه 4 ونفسى اعرف اعمل ايه بعد التخرج وخاصة بعد ما اخلص وانا بحب المجال ده جدا ونفسى اثبت نفسى فيه ادعولى ورب تكون مشاركتى خفيفة واتمنى اكون صديقة واتمنى حد يقولى اهم الكورسات التى يجب ان اخذها لكى ادعم مستويا:mowafeq:
حمزه
أثرى جديد

مشاركة بواسطة حمزه »

بالنسبة للدبلوة فهى مش ملكفة ولا حاجة وانما فى المعاهد الخاصة مثل معهد ايجوث مثلا تكلفة السنة 3500 جنية تقريبا يعنى البدلومة 7000 على سنتين وده اللى اعرفه لانى متخرج منه

اهلا بيكي عاشقة لرحمن وياريت نكون كلنا كده زى اسمك نعشق الرحمن وبتحبى مجال الاثار اقرى على اد ما تقدرى من كتب لاسيما علماء الغرب واشهرهم استيوارد :mowafeq:
واتقوا الله ويعلمكم الله
المشتاقة للجنة
أثرى جديد

مشاركة بواسطة المشتاقة للجنة »

انا نفسى استفيد من الملتقى ده يعنى عندى فكرة اتمنى نقوم بيها وهى مثلا نختار موضع عن الاثار وخاصة الاسلامية لان ده تخصصى ونحاول نبحث عنه علشان نستفيد كلنا من بعض وخاصة اناالدراسة هتبدا وده هشجعنا وهيفدنا كتير .وكمان نحاول نستفيد من خبرات بعض واتمنى من القائم على هذا الملتقى ان يقيم دعوة للاستاذة المسجلين على هذا المنتدى للاستفادة من علمهم .ولنبدا بمسجد عمرو بن العاص. ايه رايكم اتمنى الفكرة تنال اعجابكم. فى حفظ الله
:mowafeq:
حمزه
أثرى جديد

مشاركة بواسطة حمزه »

فكرة جميلة جداااااااااااااا وابدائى انتى بحث عن مسجد عمرو بن العاص وبرك ى مجهودك :mowafeq:
واتقوا الله ويعلمكم الله
أضف رد جديد

العودة إلى ”خريجين كلية الآثار“